Liikumistegevus
Liikumistegevuse eesmärgiks on, et laps mõistab kehalise aktiivsuse olulisust inimese tervisele.
Liikumistegevuse sisuks on:
• põhiliikumised
• liikumismängud
• erinevad spordialad
• tants ja rütmika
Liikumistegevused toimuvad sõimerühmades 1 korda ja aiarühmades 2 korda nädalas, millest 1 kord on õues.
Riietuseks palume lastele kaasa panna T-särk ja lühikesed või poolpikad spordipüksid. Saalis võimlevad lapsed paljajalu.
Tüdrukutel palume pikad juuksed patsi panna ja ehted (sõrmused, kaelakeed käevõrud ja -kellad) eemaldada turvalisuse eesmärgil.
Liikumistegevus toimub enamjaolt mänguliselt, talvel kelgutame ja suusatame.
Vanem rühm (5-7a.) esindab meie lasteaeda lasteaedade spordipäevadel ja –üritustel
Teema:
Meeled
Vahendid: korv, erinevad pinnaga esemed loodusest, rätik
korvi katmiseks.
Räägi lastele, kuidas erinevate meelte abil on võimalik infot saada.
Too näiteid ka loomariigist. Arutlege, mis juhtub siis, kui mõni meeltest ei toimi?
Kogu korvi erineva pinnaga esemeid loodusest - käbid, kivid,
sammal jne. Kata korv rätikuga ja palu lastel ükshaaval pista käsi rätiku alla korvi ning valida üks seal olevatest esemetest, kirjelda- da seda ja ära arvata, mis see on.
Edasi võib nuusutada silmad kinni erinevaid lõhnu ja maitsta puuvilju, leiba-saia jne.
Teema:
Võrdlus – väike, väiksem, suur, suurem, kõige väiksem, kõige suurem
Seostub loodusõpetuse ja kunstiga.
Vahendid: liiv, kruus, kivid, luup, kandik, PVA liim, topsid segamiseks ja vesi käte pesemiseks
Juhendaja osutab kolmele hunnikule liiv, kruus, kivid.
Võrrelge lastega hunnikuid –milline on väiksem, suurem, kõige suurem. Võrrelge lastega kive – millised on suuremad, millised väiksemad. Järjestage suuruse järgi.
Võrrelge lastega liiva ja kruusa – kumb sisaldab suuremaid osakesi.
Arutlege lastega millest koosneb liiv.
Vaatluseks tõstke veidi liiva kandikule ja uurige luubiga, millest liiv koosneb.
Mõistete kinnistamiseks lisage liivale PVA liimi, segage hoolikalt ja proovige lastega voolida erineva suurusega pallikesi.
Teema:
Lumi õpetab
Vahendid: Sulalumi
Lumi annab rohkesti võimalusi erinevate teemade kasutamisel matemaatikas:
Veeretage lastega erineva suurusega lumepalle ja
ƒ järjestage neid suuruse järgi, kinnistades mõisteid suurem, väiksem
ƒ ehitage lumememme, kinnistades mõisteid all ja peal, paremal ja vasakul
ƒ jagage lumepallid hulkadesse suuruse järgi, kinnistades hulga mõistet
ƒ loendage lumepalle
ƒ liitke ja lahutage lumepallide abil
ƒ moodustage lumepallide abil erinevaid geomeetrilisi kujun- deid
ƒ mõõtke lumepallide ümbermõõtu, arvutage nende diameetrit, raadiust, ruumala. Mõõtke lumevaiba paksust Sitkuge jalgadega lumele erinevaid geomeetrilisi kujundeid, mõõtke neid ja arvutage.
Teema: Mõisted üles, alla, paremale, vasakule.
Vahendid: leitakse mängu käigus, (soovi korral istumisalused)
Palu lastel leida endale paariline. Paarilised otsivad loodusest 10
paari erinevaid taimi, esemeid jms. Seejärel jaotavad paarilised
omavahel kogutud asjad nii, et mõlemale paarilisele jääks igast as-
jast üks. Nüüd istuvad paarilised maha, seljad vastamisi ning üks
paariline hakkab kogutud asjadest kujundit moodustama ning
kirjeldab oma tegevust ka teisele paarilisele kirjeldades asetatavat
paremale asetan halli kivi vasakule aga männi oksa, hallist kivist
ülesse poo- le asetan kuuse käbi jne. Teine paariline püüab
kirjelduse põhjal teha samasugust kujundit. Hiljem võrreldakse
kujundeid.
Teema: Parem ja vasak, ees ja taga
Vahendid: vile
Lapsed jooksevad vabalt ringi. Kui juhendaja vilistab, jäävad kõik lapsed seisma. Ükshaaval kirjeldavad lapsed, mis asub nende ees, taga, paremal ja vasakul pool. Lapsed saavad üksteist kontrollida ja parandada.
Teema: Dialoog
Vahendid: loodusest
Palu lastel leida endale paariline. Paarilised valivad endale loodusest dialoogi tegelased n: oks ja kivi. Paarilistel on ülesandeks mõelda välja 4 dialoogi valitud tegelaste vahel –mida nad ütleksid teineteisele kevadel, suvel, sügisel ja talvel. Esitage dialoogid.
Teema: Põhivärvide segamine
Vahendid: punased, sinised ja kollased paelad (igale lapsele üks) Eelnevalt on lastele tutvustatud põhivärve ja nende segamist. Palu lastel loosiga tõmmata üks pael ja ta seob selle endale üm- ber käe. Iga laps on edaspidi üks värv, vastavalt sellele, mis värvi paela ta endale sai. Juhendaja ütleb ühe värvuse ja lapsed peavad omavahel võtma kätest kinni, vastavalt selle, milliseid värve peab omavahel liitma, et antud värvus tekiks. N: juhendaja lausub ro- heline – kätest võtavad kinni sinine ja kollane, juhendaja lausub pruun – kätest võtavad kinni sinine, kollane ja punane.
Teema: Looduse värvid
Vahendid: paber, värvid, pintslid, vesi, alused värvide segamiseks Vaadelge loodust ja leidke loodusest erinevaid värve. Palu igal lapsel otsida endale loodusest 3 ilusate värvidega lehte. Arutle- ge, mis värve segades antud toonid on saadud. Proovige värvide segamisel saada sarnaseid toone. Kinnitage kogetut looduspildi maalimisega.